en-Japonsko 1.časť Odlietame

22/04/2024

Letenky do Japonska

Japonsko,krajina na opačnom konci sveta o ktorej som sníval už ako pubertiak,krajina budúcnosti s kultúrou tak odlišnou od tej našej. Keď mi v lete 2022 vyskočili multicity letenky na trase Budapešť-Helsinki-Tokio-Osaka-Tokio a späť za 500€,neváhal som a nakombinoval som plných 14 dní na máj 2023 a veril,že dovtedy Japonsko otvorí po pandémii.

Ako bonus všetky lety boli s Finnair a Japan airlines,ktoré sú v aliancii OneWorld spolu s British airways,kde mám míľovú kartu a nazbieram ďalšie avios(míle British airways) na môj účet.

Som tvor,ktorý všetko plánuje do posledného detailu čím skôr tak aby som na mieste musel riešiť minimum problémov,ktoré samozrejme k cestovaniu bez cestovky patria.
Určite som chcel vidieť Kjóto,ktoré je 43km od Osaky a vyhnúť sa Golden week,kedy majú Japonci sviatky a ceny sú vyššie a zároveň mať stabilné počasie,preto výber padol na odlet 13.mája z Budapešti Osaky,prelet do Tokia na 22.mája a tak som mal 9 dní na oblasť Kansai.

Cesta do Budapešti

Prišiel piatok 12. máj a keďže odlet bol naplánovaný na ďalší deň 12:00,spoje z Bratislavy na Budapeštianske letisko Ferihegy sú prinajmenšom biedne,rezervoval som penzión pri letisku a Flixbusom link https://ix.sk/3xaBJ sa odviezli v kľude o deň skôr za prijemných 9,95€.Flixbus pri novej registrácii so zľavou 20% tu https://ix.sk/nHNES.Výber ubytovaní je obmedzený na jeden hotel priamo na letisku a penzióny v obci Vecsés,ktorá je najbližšie.

Airport Glossel Pánzió ,link https://ix.sk/CUJjZPonúkal dvojlôžkovú izbu s terasou za 40€,hodnotenia fajn a na prespanie stačí,naviac je to 10min na letisko s Bolt za približne 7€.

Letisko Budapešť

Po rannej kávičke na terase sme vyrazili s Boltom na letisko a 8:30 sme stáli pred terminálom 2B,kde sme vybavili check in na pulte Finnair a dostali palubné lístky až do Osaky,kde sme mali prejsť vstupnými formalitami do krajiny a letieť ďalej do Osaky. V Japonsku ak prestupujete z medzinárodného letu na vnútroštátny musíte si vyzdvihnúť batožinu,prejsť colnicou a tzv. customs,kde kontrolujú či nedovážate zakázané potraviny,nakoľko je to ostrov a taký chrobák v orieškoch by mohol spôsobiť problémy v Japonskej prírode a znova si podať batožinu na ďalší let. Možno to vyzerá zložito,ale aerolinka o Vás vie a ak je prestup krátky, zamestnanec Vás počká pri bráne a pôjde s Vami. O formalitách Vám poviem ďalej.

Letisko v Budapešti je oproti Viedni menšie no má fajn duty free s obchodmi a reštauráciami. Security prebehla hladko za 5 minút a tak po raňajkách v Burger Kingu sme nastúpili na 2 hodinový let do Helsiniek.

Prestup vo Fínsku

V Helsinkách sme mali na prestup 1:30 hodiny čo úplne postačuje,keďže letisko je malé a má len jeden terminál. Automatickými bránami pre občanov EU sme opustili Schengen za 1 minútu a po rýchlej káve a "cikpauze" sme už boli pri bráne odkiaľ nás čakal 14 hodinový let s Japan airlines.

Mal som veľké očakávania,keďže Japan airlines má najlepšie a najväčšie economy sedadlá na svete a bol som naozaj milo prekvapený priestorom. Lepší ako u mojich obľúbených Qatar airways.
Na dlhých letoch tzv. long haul je samozrejmosťou IFE(osobná obrazovka s hudbou,filmami,hrami..),vankúš a deka.
Keďže to bol nočný let dostali sme večeru,raňajky a počas celého letu boli na výber malé snacky,nealko,káva,čaj,pivo a víno.
Let bol strojom Boeing787,kde sú zatemňujúce elektronické okná a keďže sme leteli cez Severný pól a napriek noci bolo stále svetlo,kapitán zatemnil okná a kabínu aby sa pasažieri mohli vyspať.

Osobne mám problém spať v lietadle,preto používam prírodný melatonín z lekárne Dr.Max bez chémie za 7,59€ link https://ix.sk/P0dnU.

Vstup do Japonska

Po 14 hodinách sme úspešne pristáli na letisku Haneda v Tokiu odkiaľ sú domáce lety do celého Japonska. Tokio má ešte jedno medzinárodné letisko Narita vzdialené 80km od mesta,ak priletíte sem a mierite do Tokia lístky na Airport express kúpite tu vopred https://ix.sk/19roV.

Na Hanede sme mali na prestup necelé 4 hodiny čo je dostatok času na všetky kontroly,recheck batožiny a presun z terminálu 3 (medzinárodné lety) na terminál 2 (domáce lety). Vyzdvihli sme batožinu a zamierili na vstupné kontroly.

Obrovskou výhodou je možnosť všetky vstupné formality a otázky pre customs a colnicu vyplniť online na Japan Web vopred tu https://ix.sk/OSD4E.

Dostali sme QR kódy a tie len načítali na automatických bránach. Na pasovej kontrole sa nás preto colník už nič nepýtal,len dal razítko do pasu a prešli na customs,kde sme len načítali QR kód a pas na automatickej bráne.

Určite netreba mať obavy,všade sú zamestnanci letiska,ktorí aktívne pomáhajú a všetko má obrázkový návod.

Procedúry sme zvládli za 30 minút.

V terminály 3 je tzv. recheck pult pre tranzitujúcich pasažierov,kde sme odovzdali batožinu na let do Osaky.Tieto pulty sú na všetkých termináloch a môžete použiť aj klasický check in pult.

Prestup smer Osaka

Vitajte v Japonsku.

Presun medzi terminálmi zabezpečujú autobusy,metro a jednokoľajka a zaberie to maximálne 15minút,všetko je značené a nedá sa stratiť.

Odlet z brány 112 do Osaky a my sme mali dostatok času na kávu a raňajky,alebo už vlastne obed.

Let do Osaky trval 50 minút a kvôli oblakom sme bohužiaľ nevideli horu Fuji (videli sme ju z Tokia,čitajte ďalej)no ak poletíte z Tokia do Osaky vyberte sedadlá na pravej strane lietadla a ak bude slnečno tak ju uvidíte.

Prílet do Osaky bol o piatej večer na letisko Itami, kde sme vymenili 300€ v zmenárni s tým,že budeme vyberať z bankomatov. Nespoliehajte sa na platby kartou, Japonsko je veľmi moderná krajina no vládne tam hotovosť,kartou zaplatíte vo väčších supermarketoch,inak všade cash.Bankomaty sú všade,najlepšia je sieť obchodov 7-eleven s bankomatmi, kde sme namali problém s embosovanou kartou Mastercard od Prima Banka,Revolut a Visa neembosovaná od Tatra Banky.

Z letiska Itami na hotel

S pár desiatkami tisíc jenov v peňaženke sme kúpili lístky na jednokoľajku na stanicu Dainichi,kde sme mali prestúpiť na metro k hotelu. Lístky kúpite v automate na stanici priamo na letisku. Automaty fungujú aj v angličtine a vopred si zistite cieľovú stanicu,keďže lístky nie sú časové,ale podľa vzdialenosti takže musíte vedieť na akú stanicu idete a automat sám vyráta koľko platíte.Jednoducho kliknete na tlačidlo vyhľadať lístok podľa cieľovej stanice a vyberiete tú Vašu zo zoznamu.

Lístok na stanicu Dainichi vyšiel na 500¥ teda cca 3,50€ a cesta trvala 35minút. Jazdí každých 5minút a vždy načas,ako všetko v Japonsku funguje spoľahlivo a presne.

Na stanici Dainichi sme v rovnakom automate vybrali lístok na stanicu Tanimachi 9 Chome a prestúpili na metro linku Tanimachi.

Všetko vo verejnej doprave majú aj v angličtine a sieť v Osake je celkom prehľadná, veľmi pomôže mať stiahnuté offline mapy Google.

Po 20 minútovej jazde metrom sme vystúpili na stanici Tanimachi 9 Chome priamo pri hoteli Porta Inn Tanimachi link https://ix.sk/Z78lK,ktorý nás vyšiel 117€ pre dvoch na 5nocí.

Priamo pod hotelom je večierka 7-eleven, kde sme si kúpili večeru vo forme Ramen polievky(čerstvá polievka s mäsom a zeleninou,ktorú Vám zohrejú priamo v obchode).

A keďže po takmer 23 hodinovej ceste,navyše už bolo osem hodín večer sme si užili konečne sprchu a posteľ.

Dobrodružstvo pokračuje na ďalší deň ráno.